2009年4月8日水曜日
Hito wa mina, otagai ni tasukeaitsutsu ikite iru
Saya mahu bercerita perkara yang terlintas ketika kelas Bunpou (grammar) bersama Jamilah Sensei beberapa minit yang lalu.

Ada reibun (contoh ayat), yang berbunyi ;

"Hito wa mina, otagai ni tasukeaitsutsu ikite iru,"

Which means ;

'Semua orang menjalani kehidupan sambil saling bantu membantu antara satu sama lain,"

Yeah. Antara contoh yang diberi sensei tadi, even kalau kita kaya macam mana pon, everything can be solved by money, but still we need others to accomplish our goal or what we want.

Contohnye, nak beli ikan pon, kalau penjual tuh xnak jual, kite pon xdapat la nak beli. Kalau xde nelayan yang sanggup menjadikan nyawa sebagai tebusan utk pergi ke laut, semata-mata untuk mencari rezeki untuk keluarganya, ikan yang kita nak beli tuh xkan ade kat pasar or supermarket. So, xdapat la kite beli. Btol x?

Haha. This 1 thing aku selalu fikir dari dulu2 lagi. Dari menengah rendah kot.

Ok, sila ber-'imaginasi' sekejap ye. Cuba bayangkan kalau kat dunia nih x wujud nye makcik2 sapu sampah, orang2 yang sanggup naik lori sampah utk kutip sampah dari rumah ke rumah, orang cuci toilet etc etc.

Pastu, cuba bayangkan pulak kalau xde org nak jadi seperti yang saya katakan di atas, dengan kata lain, sume nak keje besar2, gaji besar, naik keta besar, duduk goyang kaki sume, ape akan jadi kat dunia nih?? So dapat x bayangkan???

Heh. Sebesar mana pun, sehebat mana pun kita rasa diri kita ini, kita masih x boleh hidup tanpa orang lain. Wey, sedar la wey, kalau xde makcik yang nak sapu sampah tuh, kalau xde orang yang sanggup tahan dengan bau yang sangat dahsyat utk naik ke lori sampah tuh, hidup ini xkan menjadi punya. Konfem!

So, janganlah pandang mereka2 dengan sebelah mata sahaja. Atau lagi teruk, xpandang langsung. Tanpa mereka2 ni, xmungkin hidup kite selesa. Selagi mereka bergelar manusia, kedudukan mereka2 di sisi Allah tetap sama dengan kita. Xde yang lebih, xde yang kurang.

From now on, hormatilah manusia2 lain walaupun dengan mata kasar, kita nampak berbeza.


Life is a circle. Continuously. Without end.


ラベル:

 
posted by pja_chan at 13:34 | Permalink |


2 Comments:


  • At 9/4/09 7:55 午前, Anonymous 匿名

    Bikkurisaseta!!!!! ayat anda sungguh mengagumkan!!! hahaha... ala2 daijin la plak.. shorai naritai desuka??? ;p menggunakan bunkei yg dipelajari dgn sepenuhnye... ii2.. ak bg 10.7 bintang.. yeah!!!

     
  • At 16/4/09 4:55 午後, Blogger pja_chan

    ::zamrex
    hehe. sbb ak buat pos nih, so ak igt gle setsuzoku dia keke~ btw, daijin tuh ape?? ala..tp aku nye ayat x power cam ayat2 yg ko buat huhu~